Akční plán

Přijetí diagnózy a potvrzení informací

Cíl:

Ujistit se, že diagnóza vývojové dysfázie byla řádně potvrzena a že máte kompletní informace.

Akce:

Prostudujte zprávu od klinického psychologa nebo logopeda.

Zkontrolujte, zda byla diagnóza založena na standardních metodách, jako jsou diagnostické testy (např. testy vývoje řeči, testy vnímání a porozumění).

Pokud máte jakékoli otázky nebo potřebujete další podrobnosti, neváhejte kontaktovat diagnostického odborníka.

Komunikace s rodiči

Cíl:

Probrat s rodiči diagnózu a vysvětlit její důsledky.

Akce:

Vysvětlete rodičům diagnózu, co znamená vývojová dysfázie a jaké jsou běžné obtíže, kterým dítě může čelit.

Ujistěte rodiče, že nejde o výchovnou chybu nebo nedostatek péče, ale o specifický neurologický problém, který potřebuje odbornou pomoc.

Zdůrazněte význam spolupráce s logopedem, psychologem a dalšími odborníky.

Nastavte realistická očekávání ohledně vývoje řeči a celkového rozvoje dítěte.

Vytvoření individualizovaného plánu péče

Cíl:

Sestavit plán, který bude zaměřen na potřeby dítěte a zajistí komplexní péči.

Akce:

Doporučení odborníků: Doporučte logopedickou terapii jako klíčovou složku intervence.

Navrhněte konzultace s psychologem nebo speciálním pedagogem, kteří pomohou s emocionálními a sociálními dovednostmi.

Pokud dosud nebyl konzultován neurolog, doporučte ho pro případné další neurologické vyšetření.

Monitorování vývoje: Plánujte pravidelné kontroly v ordinaci (každé 3–6 měsíců), abyste sledovali pokrok, koordinovali péči a přizpůsobili plán.

Rodinná podpora: Poskytněte rodičům konkrétní rady, jak dítě doma podporovat (např. mluvte s dítětem jasně, vyhněte se zjednodušování řeči, používejte piktogramy, pokud to doporučí odborníci).

Přizpůsobení přístupu

Cíl:

Zajistit co nejméně stresující průběh návštěv pro rodiče a zejména pro dítě s vývojovou dysfázií.

Akce:

Přizpůsobte Váš přístup: Vyhraďte si na dítě a rodiče u každé prohlídky nebo pomoci v nemoci více času. Dítě potřebuje prostor času a klidný přístup. 

Lékař určuje pořadí pacientů: Využijte toto pravidlo zejména u rodičů a dětí s vývojovou dysfázií, pokuste se je vzít na domluvený čas. Pro dítě s VD je často čas strávený čekáním v čekárně ordinace mnohem více stresující než pro neurotypické dítě!

Koordinace péče

Cíl:

Zajistit efektivní spolupráci mezi všemi zapojenými odborníky.

Akce:

Buďte ve spojení s logopedem a psychologem, kteří s dítětem pracují, a pravidelně se informujte o pokrocích.

Ujistěte se, že rodiče mají jasnou představu o tom, kdo je hlavním koordinátorem péče a na koho se mohou obrátit s dotazy.

Doporučte vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (IVP) ve spolupráci se školou nebo školkou, pokud je dítě již ve školním věku.

Příprava rodičů a podpora v domácím prostředí

Cíl:

Pomoci rodičům pochopit, jak mohou doma dítě co nejlépe podporovat.

Akce:

Doporučte vhodné materiály, knihy nebo aplikace, které mohou rodiče používat ke stimulaci řečového vývoje.

Vysvětlete rodičům důležitost pozitivní komunikace a trpělivosti.

Poskytněte seznam doporučených her a aktivit na podporu jemné motoriky a kognitivních schopností (např. hry na podporu verbálního vyjadřování, společenské hry, sensomotorické hračky).

Úprava prostředí v ordinaci

Cíl:

Vytvořit ordinaci přátelskou pro děti s vývojovou dysfázií.

Akce:

Boj proti strachu z bílých plášťů: Mějte veselé roušky a pláště s obrázky, které mohou zmírnit dětskou úzkost.

Flexibilní přístup: Zvažte úpravu prostředí podle potřeb dítěte. Například dovolit dítěti být ošetřeno na klíně rodiče místo klasického lékařského křesla.

Interaktivní a smyslové hračky: Mějte v ordinaci hračky jako skládanky, puzzle, kostky a smyslové pomůcky. Vyhněte se značkovým hračkám, zaměřte se spíše na funkčnost.

Odvádění pozornosti: Nabídněte dítěti malé hračky do ruky, které si může držet během vyšetření.

Příjemné prostředí: Vytvořte koutky s kobercem, sedacími vaky, stolečkem a židličkami. Přidejte hravé prvky, jako je například dětský stan, který umožní dítěti cítit se bezpečně.

Odměny: Mějte připravené drobné odměny (např. figurky) pro děti po ošetření, které pomohou dítěti získat pocit úspěchu.

 

Koordinace péče

Cíl:

Zajistit efektivní spolupráci mezi odborníky.

Akce:

Udržujte pravidelný kontakt s logopedy a psychology.

Zvažte doporučení dalších odborníků, pokud se objeví komplikace.

Doporučení vzdělávacích zdrojů

Cíl: Poskytnout rodičům přístup k podpůrným materiálům.

Akce:

Doporučte rodičům odborné knihy a terapeutická centra.

Poskytněte informace o webových zdrojích ( www.vyvojovadysfazie.cz).